خودرو بر شیراز
در حال بارگزاری...

همه روزه و در همه ساعات فعال هستیم

اکتان سوخت  09176042366 1399/07/16

اکتان سوخت 09176042366

معنی و مفهوم اکتان سوخت

درجه اکتان مقدار سوخت  که قبل از احتراق خودبخودی می تواند فشرده شود را به ما نشان میدهد. زمانیکه گاز فشرده شده توسط جرقه شمع محترق می شود به موتور ضربه میزند لذا برای جلوگیری از واردشدن صدمه به موتو اکتان گاز را پایین می آورند تا همه چیز تحت کنترل باشد لذا اکتان بنزین معمولی را پایین آورده و روی 87 قرارداده اند تا در کمترین مقدار فشردگی قبل از احتراق برسد.

نسبت فشردگی موتور شما عامل مهم تصمیم گیری برای درجه اکتان بنزین مصرفی خودروی شماست.

یک راه افزایش بالابردن قدرت موتور این است که نسبت فشردگی پیشرانه را بالاببریم که موتورهای پرفورمنس بالا نسبت فشردگی  بالایی دارند و متعاقبا احتیاج به سوخت اکتان بالا دارند.
اکتان بنزین
مزایای داشتن یک پیشرانه با نسبت فشردگی بالای این است که قدرت اسب بخار موتور به همان نسبت افزایش می یابد و همین نسبت فشردگی موتور است که یک موتور را به یک موتور " عملکرد بالا" تبدیل می کند.
نکته منفی راجع به این مطلب این است که با افزایش فشردگی مصرف سوخت نیز افزایش می یابد که منطقی می باشد.
در واقع درجه اکتان مقایس استانداردی برای پرفرمنس یک موتور است که سوختی با درجه اکتان بیشتر در موتورهای پرفورمنس بالایی که نسبت فشردگی بالاتر دارد باید استفاده بشود. ( در طرف مقابل سوختی با درجه اکتان پایین تر برای خودروهای دیزل مناسب است).
فشردگی بالای سوخت مسئله مهمی برای موتورهای بنزینی بشمار میرود بطوریکه استفاده از بنزین اکتان پایین ممکن از باعث بوجود آمدن مشکلاتی ( باعث ضربه زدن به موتور) برای موتور خودرو بشود.
اکتان مناسب برای خودروی شما چند است؟
اکتان توصیه شده برای اغلب خودروهای موجود بنزین با درجه اکتان 87 است اما حتما قبلا به دفترچه راهنمای کارخانه باید مراجعه شود, زیرا خودروهایی که نسبت فشردگی بالایی دارند به اکتان 89 یا 91 نیاز دارند.
عموما خودروها با دریافت سوختی با اکتان بالاتر منفعتی کسب نمی کنند اما اگر موتور شما شروع به ضربه زدن کرد حتما از بنزین با اکتان مناسب استفاده کنید.


اکتان لازم - اکتان مورد نیاز – درجه فشردگی – احتراق موتور – اکتان بنزین – اکتان بنزین سوپر – اکتان بنزین معمولی – octan – performance – octan rate- octan number- high performance
منابع: en.wikipedia.org  و auto.howstuffworks  و exxon
 

1399/07/16